Nasz cel
Aktualności

Witamina D zmniejsza ryzyko raka jelita grubego

Dodano dnia: 16.02.2010


Wysoki poziom witaminy D we krwi obniża ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i odbytnicy - wynika z badań, które objęły dużą populację Europejczyków. Informację na ten temat zamieszcza strona internetowa czasopisma "British Medical Journal".

Najnowsze badania są częścią szeroko zakrojonego projektu europejskiego (EPIC - European Prospective Investigation into Cancer Study), dotyczącego raka, w którym wzięło udział ponad 520 tys. osób z 10 krajów Europy Zachodniej.

Uczestnicy wypełniali szczegółowe ankiety na temat diety i stylu życia, a naukowcy pobrali od nich próbki krwi do analizy. W ciągu kilku kolejnych lat badań rak jelita grubego i odbytnicy rozwinął się u 1 248 pacjentów. Do dalszej analizy dobrano dla nich grupę 1 248 zdrowych osób.

Okazało się, że osoby z najwyższymi stężeniami witaminy D we krwi były niemal o 40 proc. mniej narażone na raka jelita grubego niż pacjenci, u których stwierdzono najniższe stężenia. Jednak w porównaniu z grupą o średnim poziomie witaminy D (tj. od 50 do 75 nanomoli na litr) spadek ryzyka był znacznie mniejszy.

Najnowsze badania wskazują, że niedobory witaminy D odgrywają ważną rolę w rozwoju raka jelita grubego, komentują autorzy pracy. Nie ma jednak pewności, czy zwiększenie jej poziomu we krwi - za pomocą suplementów bądź wzbogaconej żywności - zapewni większą ochronę przed rakiem niż średnie stężenie uzyskane dzięki regularnej, umiarkowanej ekspozycji na słońce w połączeniu z urozmaiconą dietą. Głównym źródłem tej witaminy w naszym organizmie jest skóra, która produkuje ją pod wpływem promieni słonecznych.

Nie wiadomo również, czy utrzymywanie się wyższych stężeń witaminy D we krwi nie będzie mieć skutków ubocznych.

Naukowcy podkreślają, że obecnie ryzyko raka jelita grubego można najskuteczniej zredukować poprzez rzucenie palenia, zwiększenie aktywności fizycznej, schudnięcie i zmniejszenie otyłości brzusznej, ograniczenie spożycia alkoholu oraz czerwonego i przetworzonego mięsa. (PAP)

<< powrót do listy aktualności



Partnerzy Centrum Estetyki Dietoterapia

Centrum istnieje od 1995 roku. Stworzone zostało dla osób pragnących pielęgnować swoje ciało i duszę. Wiedza i doświadczenie pozwalają zaoferować pomoc w utrzymaniu zdrowego wyglądu i pielęgnacji urody na najwyższym poziomie...


Logo dietoterapia Strona główna | O nas | Oferta | Partnerzy | Aktualności | Kontakt
projektowanie stron www: OSI GO3.PL © 2009 | dietoterapia